2 Minuty
Bioware Anthem: Gra zostanie wyłączona na stałe w 2026 roku
Electronic Arts (EA) oficjalnie ogłosiło zamknięcie usług online gry Anthem, co stanowi kolejny istotny krok w historii gier sieciowych. Ambitna produkcja studia Bioware, będąca strzelanką TPP, stanie się na zawsze niegrywalna — EA planuje zamknięcie serwerów 12 stycznia 2026 roku. Ponieważ Anthem, wydany w 2019 roku, wymaga stałego połączenia z internetem, wyłączenie serwerów oznacza całkowity brak dostępu do gry i wszystkich związanych z nią treści.
Wycofanie gry i zmiany w monetizacji
W ramach przygotowań do zamknięcia EA już wyłączyło możliwość zakupu waluty premium w grze, która była kluczowym elementem systemu monetyzacji Anthem. Dodatkowo, tytuł zostanie usunięty z EA Play 15 sierpnia 2024 roku. Dotychczasowi właściciele lub osoby, które kupią Anthem przed tą datą, będą mogli grać aż do całkowitego zamknięcia serwerów. Takie rozwiązanie odzwierciedla obecne tendencje branżowe dotyczące „wygaszania” gier online, ponownie poruszając kwestie związane z zachowaniem cyfrowych treści i prawem graczy do posiadania zakupionych tytułów.
Retrospekcja: Odbiór Anthem, mechaniki i wpływ na rynek
Anthem pojawił się na rynku jako jeden z pierwszych sieciowych shooterów PvE wykraczających poza klasyczne MMORPG. Pomimo zaawansowanej grafiki, innowacyjnych mechanik lotu dzięki egzoszkieletom Javelin i doświadczenia wspólnego świata, Anthem nie zdołał dorównać gigantom multiplayer jak Destiny 2, Overwatch czy Fortnite. Gra była krytykowana za powtarzalność misji oraz niewyróżniającą się fabułę, co utrudniło jej osiągnięcie sukcesu na miarę oczekiwań EA.
Zmiany w studiu i implikacje dla branży gier
Jak twierdzi EA, rezygnacja z dalszego wspierania Anthem początkowo nie wiązała się ze zwolnieniami, jednak wcześniej, na początku 2024 roku, firma zwolniła kilku deweloperów z Bioware, w tym zasłużonych twórców serii Dragon Age. Te zmiany wewnątrz firmy wpisują się w szerszą strategię EA, skupiającą się obecnie na nowym projekcie Mass Effect, co odzwierciedla dynamiczny rozwój i zmieniające się priorytety w produkcji gier.
Wnioski dla branży gier online
Zamknięcie Anthem jeszcze raz podkreśla nietrwałość gier opartych wyłącznie na usłudze online oraz wagę zachowania dziedzictwa cyfrowego. Zarówno dla specjalistów z branży technologicznej, jak i graczy to ważna lekcja dotycząca cyklu życia gier live-service, praw konsumenta i rosnącej odpowiedzialności wydawców w zmieniającej się rzeczywistości cyfrowej rozrywki.
Źródło: techradar

Komentarze