6 Minuty
Microsoft oraz Asus zamierzają na nowo zdefiniować przenośną rozrywkę, wprowadzając dwa nowe komputery mobilne do gier – ROG Xbox Ally. Każdy z nich został zaprojektowany tak, aby zapewnić płynne doświadczenie gamingowe zarówno z platformy Xbox, jak i Windows. Efektem ponad rocznej ścisłej współpracy są urządzenia o zaawansowanych podzespołach i znacznie ulepszonym, intuicyjnym interfejsie, stawiającym gry w centrum uwagi.
Nowa era handheldów: Xbox Ally i Xbox Ally X
Najnowsze propozycje z rodziny ROG Ally – Xbox Ally (biały) oraz Xbox Ally X (czarny) – powstały w ramach wspólnej inicjatywy Project Kennan. Standardowy model Xbox Ally został zoptymalizowany pod kątem płynności rozgrywki w 720p, co czyni go idealnym wyborem dla osób ceniących długi czas pracy na baterii i swobodę zabawy. Bardziej wydajny Xbox Ally X to propozycja dla zaawansowanych użytkowników – zapewnia wyższą jakość grafiki w rozdzielczości 900p aż do 1080p, dając przewagę graczom rywalizującym w e-sporcie czy preferującym gry AAA w podróży.
Oba urządzenia wyposażono w wysokiej klasy ekran typu LCD o przekątnej 7 cali, rozdzielczości 1080p, odświeżaniu 120 Hz oraz wsparciu dla technologii Variable Refresh Rate (VRR), gwarantując płynność wizualizacji oraz znakomite doznania podczas gier przenośnych.
Podzespoły nowej generacji: hardware i wydajność
Asus i Microsoft zadbali o każdą szczegółową kwestię techniczną. Xbox Ally debiutuje z unikatowym procesorem AMD Ryzen Z2 A, 16 GB ultraszybkiej pamięci LPDDR5X-6400 RAM oraz dyskiem SSD M.2 2280 o pojemności 512 GB. To idealny balans pomiędzy energooszczędnością a mocą. Xbox Ally X oferuje jeszcze więcej – wyposażono go w procesor AMD Ryzen AI Z2 Extreme, aż 24 GB pamięci RAM LPDDR5X-8000 oraz superszybki dysk SSD M.2 2280 o pojemności 1 TB, aby zapewnić miejsce na rozbudowane biblioteki gier i błyskawiczne czasy ładowania.
Tak potężna specyfikacja plasuje nowe konsole Xbox Ally wśród najlepszych urządzeń mobilnych do gier, mogących konkurować zarówno z innymi handheldami, jak i kompaktowymi laptopami gamingowymi, jednocześnie gwarantując mobilność oraz długą żywotność baterii.

Rewolucja w oprogramowaniu: nowy pełnoekranowy interfejs Xbox
Największa zmiana nastąpiła jednak w warstwie software’owej. Obsługa Windowsa w formacie przenośnym była dotychczas uciążliwa dla graczy. Dlatego Microsoft i Asus wspólnie stworzyli zupełnie nowy, pełnoekranowy interfejs Xbox na systemie Windows, specjalnie zoptymalizowany pod przenośne granie.
Dzięki temu interfejsowi nowe handheldy mogą uruchamiać się bezpośrednio do uproszczonego pulpitu gier, bez niepotrzebnych rozpraszaczy i zbędnych procesów systemowych Windows. Użytkownik korzysta z większych zasobów sprzętowych, zmniejszonych opóźnień i szybszego uruchamiania gier. Dedykowany przycisk Xbox pozwala błyskawicznie uruchomić nowe menu – analogicznie jak na klasycznej konsoli Xbox.
Zunifikowana biblioteka gier i dostęp do ekosystemu
Ulepszona aplikacja Xbox na PC zbiera gry z Microsoft Store, platformy Xbox Game Pass, Steam, Epic Games Store, Battle.net oraz innych wiodących sklepów cyfrowych, pozwalając zarządzać całą kolekcją z jednego miejsca – niezależnie od źródła zakupu. Ostatnie aktualizacje aplikacji dają graczom jeszcze pełniejszą integrację, w tym dostęp do całej biblioteki Xbox przez Xbox Cloud Gaming oraz Remote Play.
Niezależnie, czy gra odbywa się lokalnie, poprzez streaming z własnej Xbox Series X w domowej sieci Wi-Fi, czy w chmurze, przenośne konsole Xbox Ally zapewniają płynne przełączanie się pomiędzy różnymi źródłami gier – czyniąc rozgrywkę mobilną prostszą i bardziej intuicyjną niż kiedykolwiek wcześniej.
Doświadczenie użytkownika: stworzony dla graczy przez graczy
Jednym z głównych wyzwań dotychczasowych handheldów z Windowsem była trudna nawigacja, często wymagająca użycia ekranu dotykowego. Microsoft i Asus rozwiązali to, usprawniając aplikację Xbox oraz Game Bar, czyniąc je wygodnymi do obsługi z poziomu kontrolera. Logowanie się przez ekran blokady Windows i obsługa głównych funkcji są teraz całkowicie możliwe przy użyciu wyłącznie pada. Ulepszony Game Bar pozwala z łatwością uruchomić Discord, przełączać się między grami oraz zarządzać ustawieniami systemu – wszystko z wykorzystaniem kontrolera.
Kształt obudowy zbliżony jest do popularnego pada Xbox i oferuje ergonomiczne uchwyty zapewniające wygodę podczas długich sesji. Dzięki temu wszystkie przyciski i triggery są łatwo dostępne, a komfort mobilnej rozgrywki rośnie do maksimum.
Więcej haptyki i możliwości podłączenia
Xbox Ally X wyróżnia się zastosowaniem impulsowych triggerów, znanych z nowszych kontrolerów Xbox, oferujących zaawansowane sprzężenie zwrotne i realistyczne efekty dotykowe podczas gier wyścigowych czy akcji. Model Ally X oferuje również nowoczesny port USB-C 4 z obsługą Thunderbolt 4 (umożliwiający podłączenie zewnętrznej karty graficznej), dodatkowy port USB-C 3.2 oraz czytnik kart microSD UHS-II. Standardowy Xbox Ally wyposażony jest w dwa porty USB-C 3.2 dla elastycznego podłączania akcesoriów.
.avif)
Wydajność i bateria: priorytetem czas gry
Choć szczegółowe wyniki testów dopiero się pojawią, obie firmy już teraz podkreślają efektywność i optymalizację zużycia energii w tej generacji urządzeń. Xbox Ally otrzymał baterię o pojemności 60Wh, czyli aż o 50% większą niż w pierwotnym modelu ROG Ally, gwarantując dłuższą rozgrywkę mobilną. Z kolei Xbox Ally X wyposażono w akumulator aż 80Wh – jeden z największych w tej kategorii handheldów gamingowych. Pierwsze doniesienia sugerują, że optymalizacje Windows umożliwią nawet dwukrotne wydłużenie czasu czuwania i pracy na jednym ładowaniu.
Nowa linia procesorów AMD Z2, zaprojektowana z myślą o maksymalnej efektywności energetycznej i wsparciu AI, gwarantuje niższą emisję ciepła, ciche działanie i dłuższy czas pracy bez utraty wydajności podczas grania w wymagające tytuły.
Zewnętrzna moc – rozbudowa możliwości
Dla tych, którzy chcą podnieść wydajność mobilnych konsol do poziomu stacjonarnego, oba modele Xbox Ally są kompatybilne z akcesorium Asus XG Mobile – stacją dokującą pozwalającą podłączyć laptopową kartę RTX 5090 i zamienić handheld w profesjonalny komputer gamingowy.
Zastosowania i znaczenie rynkowe nowych handheldów
Nowe przenośne konsole Xbox Ally mają szansę przekształcić rynek gier, łącząc wszechstronność Windowsa z wygodą obsługi, jakiej oczekują fani konsol Xbox. To świetny wybór dla streamerów, twórców treści i graczy wymagających nieprzerwanego dostępu do swojej biblioteki, a zaawansowane opcje zasilania oraz zgodność z zewnętrznymi GPU sprawiają, że mogą pełnić rolę nie tylko urządzenia podróżnego, ale i głównej platformy do grania.
Strategiczne partnerstwo podkreśla zaangażowanie Microsoftu w łączenie najlepszych cech ekosystemu Xbox i otwartości Windowsa, podczas gdy Asus wykorzystuje swoje doświadczenie w innowacjach i sprzęcie gamingowym. Ta synergia może znacząco przyspieszyć popularyzację komputerów przenośnych do gier w segmentach zdominowanych dotąd przez klasyczne konsole i większe komputery PC.
Kiedy premiera nowych handheldów Xbox Ally?
Fani gier nie będą czekać długo – oba urządzenia mają pojawić się na rynku jeszcze przed tegorocznymi świętami. Microsoft i Asus wkrótce ujawnią szczegóły dotyczące cen oraz możliwości zamawiania przedpremierowego. Oczekiwania wśród graczy i technologicznych entuzjastów na całym świecie rosną.
Gdy granica pomiędzy konsolami a gamingiem PC coraz bardziej się zaciera, nowe urządzenia Xbox Ally od Microsoft i Asus wyznaczają nowy standard wydajności, dostępności i integracji gamingu na wielu platformach – w pełni przenośnie i bez kompromisów.
Źródło: smarti

Komentarze