4 Minuty
Alan Dye, wieloletni dyrektor Apple odpowiadający za projektowanie interfejsów użytkownika i współtwórca estetyki produktów Apple po erze Jony’ego Ive’a, według informacji Bloomberg opuścił firmę, by dołączyć do Meta. Ta decyzja to jasny sygnał, że Meta intensyfikuje działania na rzecz integracji urządzeń, oprogramowania i doświadczeń opartych na sztucznej inteligencji – i to pod skrzydłami zespołu najwyższej klasy projektantów.
Meta tworzy interdyscyplinarne studio projektowe
Zgodnie z doniesieniami Bloomberg, Alan Dye będzie raportował bezpośrednio do dyrektora ds. technologii w Meta, Andrew Boswortha, obejmując kierownictwo nowego studia odpowiedzialnego za spójny kierunek rozwoju produktów – począwszy od sprzętu, przez oprogramowanie, po rozwiązania AI. W zespole pojawiły się również tak znaczące nazwiska jak byli projektanci Apple – Billy Sorrentino, lider UI Meta Joshua Tu oraz grupa projektowania przemysłowego kierowana przez Pete’a Bristola i zespoły odpowiedzialne za projekty i sztukę w metaverse pod wodzą Jasona Rubina.
Co mówi Meta i dlaczego jest to ważne
Mark Zuckerberg podsumował misję studia jako przenikanie się designu, mody i najnowszych technologii: „Chcemy traktować inteligencję jako nowy materiał projektowy i wyobrazić sobie, co jest możliwe, gdy ten materiał stanie się powszechny, potężny i skoncentrowany na człowieku.” Zdaniem ekspertów oznacza to, że Meta przyspiesza prace nad osadzeniem AI w fizycznych urządzeniach – nie jedynie jako usługi chmurowej, ale realnego elementu codziennego doświadczenia użytkownika.

Jak zmienia się strategia sprzętowa Meta
- Meta już wypracowała silną pozycję rynkową dzięki goglom VR Quest oraz inteligentnym okularom. Zatrudnienie eksperta Apple sugeruje dążenie do wyższych standardów jakości i spójności kolejnych generacji urządzeń.
- Nowe produkty oparte na pracy studia to m.in. zaawansowane okulary inteligentne (rozwojowa wersja Meta Ray-Ban Display) oraz akcesoria typu Neural Band.
- Zadaniem studia będzie lepsze powiązanie wzornictwa przemysłowego, UI/UX oraz rozwiązań AI, by całe portfolio Meta cechowało się jednolitym doświadczeniem użytkownika niezależnie od platformy.
Reakcja Apple i ruchy kadrowe w branży
Bloomberg informuje również, że Apple zatrudnia doświadczonego projektanta UI, Stevena Lemy, by przejął odpowiedzialność po Dye. Alan Dye odcisnął wyraźne piętno na języku wizualnym Apple, współtworząc m.in. system visionOS oraz charakterystyczną estetykę Liquid Glass. Ze względu na zamkniętą kulturę Apple, przypisywanie nowości konkretnym osobom bywa trudne, ale wpływ Dye’a na przełomowe zmiany w projektowaniu interfejsów i platformy był powszechnie dostrzegany.
Zmiany kadrowe w branży nie są nowością – kilku czołowych projektantów Apple w ostatnich latach przeszło zarówno do Meta, jak i OpenAI. Przykładem jest Evans Hankey, była szefowa projektowania przemysłowego Apple, która w 2022 roku zaczęła współpracę z Jony’m Ivem, a później dołączyła do działań hardware w OpenAI. W ostatnim czasie stanowiska opuszczali także specjaliści zaangażowani w projekty powiązane z iPhone’em.
Na co zwrócić uwagę w najbliższych miesiącach?
Należy oczekiwać szybszych zapowiedzi nowych produktów Meta, które wyróżni nowoczesny, spójny design, nawiązania do mody i głęboka integracja sztucznej inteligencji z codziennymi interakcjami. Dla Apple kluczowe będzie zapełnienie luki w kierownictwie i dalsza obrona swojej wypracowanej estetyki i języka designu – szczególnie w kontekście coraz liczniejszego przechodzenia do konkurencji projektantów rozumiejących złożoną relację software’u, hardware’u i opowiadania historii przez produkt.
Podsumowując: ta decyzja personalna to znacznie więcej niż roszada kadrowa. To sygnał strategiczny: trwa wyścig o dominację na rynku urządzeń konsumenckich, gdzie decydującą rolę zaczyna odgrywać elegancki design, głęboka integracja AI oraz doświadczenie użytkownika stawiane w centrum uwagi.
Źródło: smarti
Zostaw komentarz