5 Minuty
Samsung Display rozpoczął dyskretnie masową produkcję paneli micro-OLED z wykorzystaniem technologii OLEDoS (OLED on Silicon) przeznaczonych do gogli Galaxy XR. Stając się alternatywnym dostawcą wobec Sony, firma zwiększa konkurencyjność na rynku komponentów dla urządzeń AR/VR, przyczyniając się do obniżenia kosztów i popularyzacji paneli micro-OLED klasy 4K.
Znaczenie wejścia Samsung Display dla technologii XR i VR
Dotąd wyświetlacze do Galaxy XR dostarczała Sony – były to dwa panele OLEDoS o przekątnej 1,3 cala, każdy o imponującej rozdzielczości 3 552 x 3 840 pikseli. Dołączenie Samsung Display do grona dostawców łagodzi ograniczenia podaży i pobudza konkurencję, co jest korzystne zarówno dla producentów sprzętu, jak i konsumentów.
Konkurencja na rynku micro-OLED jest istotna. Te panele stanowią jeszcze niewielki segment wśród wszystkich technologii OLED, lecz umożliwiają znacznie wyższe gęstości pikseli, co przekłada się na wyraźniejsze obrazy w goglach VR i AR. Rosnąca liczba producentów pozwala oczekiwać spadku cen i poprawy jakości urządzeń.
Technologia OLEDoS: zasady działania i najnowsze rozwiązania
OLEDoS bazuje na osadzeniu emiterów OLED bezpośrednio na płytce krzemowej. Popularna metoda polega na produkcji białych diod OLED, na które następnie nanoszone są filtry kolorów generujące sygnał RGB. Innowacyjna alternatywa zakłada użycie indywidualnych diod OLED RGB, bez filtrów, co zwiększa wydajność świetlną.

Samsung prezentował już oba powyższe rozwiązania. W Galaxy XR stosowane są obecnie panele typu biała OLED z filtrem kolorów – o przekątnej 1,3 cala i rozdzielczości 3 552 x 3 840 pikseli. Firma zaprezentowała również warianty OLEDoS RGB o tej samej przekątnej oraz 0,62-calowe modele w wersji białej i RGB, dowodząc elastyczności w projektowaniu paneli dostosowanych do różnych potrzeb producentów gogli XR.
Kierunki rozwoju cen i wpływ rynkowy
Koszty produkcji nadal są wyzwaniem. Według analityków Omdia, cena paneli OLEDoS o przekątnej 0,49 cala wynosiła około 25 dolarów w 2024 roku, a przewiduje się spadki do 20, a następnie 17 dolarów w kolejnych latach. Większe panele są odpowiednio droższe, lecz zasada jest jasna: wzrost liczby producentów to niższe ceny i szybsza popularyzacja rozwiązań micro-OLED w branży AR/VR.

Warto zauważyć, że dynamika ta dotyczy nie tylko Sony oraz Samsunga. Apple sięgnęło po OLEDoS w modelu Vision Pro, a rozważając tańszą wersję Vision, wzięło pod uwagę panele Samsung jako bardziej ekonomiczną opcję. DJI Goggles 2 korzystają już z rozwiązań OLEDoS przy rozdzielczości 1080p, a według branżowych doniesień Meta planuje użycie tej technologii w modelu Quest na rok 2026 (obecny Quest 3 nadal bazuje na LCD).
Co oznacza rozwój OLEDoS dla użytkowników i deweloperów?
- Wyraźniejsze obrazy: Wyższa gęstość pikseli minimalizuje efekt siatki i poprawia immersję w rzeczywistości wirtualnej oraz rozszerzonej.
- Niższe koszty w perspektywie: Rosnąca konkurencja wymusza spadek cen paneli, wspierając popularyzację urządzeń VR i AR.
- Stabilniejsze dostawy: Obecność kilku producentów ogranicza ryzyko niedoborów i opóźnień w produkcji sprzętu XR.
Wszystko to przybliża przyszłość, w której nawet urządzenia średniej klasy będą oferować jakość bliską 4K na każde oko, a ich cena pozostanie przystępna dla szerokiego grona odbiorców. Wejście Samsung Display na rynek micro-OLED do XR stanowi istotny krok ku tej wizji.
Trendy, perspektywy i wyzwania dla technologii micro-OLED
Dalszy progres zależy od kilku czynników. Przełomowe możliwości micro-OLED, takie jak niski pobór mocy, ultrawysoka rozdzielczość i kompaktowe rozmiary, odpowiadają na potrzeby zasadniczych segmentów rynku, w tym entuzjastów VR, profesjonalnych deweloperów aplikacji przemysłowych oraz producentów konsumenckiego sprzętu AR. Przyspieszenie inwestycji w linie produkcyjne, rozwój dostawców podzespołów oraz rosnąca liczba konkurentów – jak LG Display, BOE czy eMagin – napędzają innowacje, a zarazem mogą doprowadzić do dalszych obniżek cen i lepszej dostępności.XR i VR.
Wyzwaniem pozostaje ograniczona wydajność niektórych rozwiązań OLEDoS RGB – jasność i nasycenie barw są na razie słabsze niż w dojrzałych panelach OLED do smartfonów czy telewizorów. Mimo to trwa intensywny rozwój, nie tylko nad poprawą parametrów optycznych, ale także związanych z trwałością, energooszczędnością i możliwościami integracji paneli z systemami śledzenia wzroku czy renderingiem foveated.
Podsumowanie: Samsung Display i przyszłość wyświetlaczy micro-OLED
Rynek VR oraz AR/ XR staje się coraz bardziej konkurencyjny, a wejście kolejnego dużego gracza do segmentu micro-OLED jeszcze bardziej pobudza innowacje oraz umacnia pozycję technologii OLEDoS. Dalsze spadki cen oraz wzrost produkcji masowej oznaczają nadchodzącą erę wyraźniejszych, lżejszych, bardziej zaawansowanych technologicznie gogli. Zarówno użytkownicy końcowi, jak i producenci urządzeń mogą oczekiwać szybszego postępu sprzętowego oraz zwiększonej stabilności łańcucha dostaw, co przełoży się na większy wybór i lepszą dostępność nowoczesnych rozwiązań XR.
Źródło: gsmarena
Zostaw komentarz