5 Minuty
Nikon wchodzi do kina z premierą ZR
Nikon zaprezentował swoją pierwszą dedykowaną kamerę filmową – Nikon ZR – otwierając nową linię Z Cinema. Pełnoklatkowy, ultralekki model ZR łączy dziedzictwo obrazu Nikona z technologią kolorów RED, oferując narzędzie ukierunkowane na twórców, początkujących operatorów, niezależnych filmowców oraz profesjonalnych twórców treści, którzy wymagają filmowej jakości obrazu, kompaktowej ergonomii i zaawansowanych funkcji audio.
Najważniejsze cechy
Nagrywanie RAW 6K z integracją RED
Nikon ZR umożliwia wewnętrzne nagrywanie do 6K/60p w 12-bitowym RAW, wykorzystując nowy kodek R3D NE RAW, inspirowany formatem RED R3D. Kamera obsługuje Log3G10 oraz REDWideGamutRGB, gwarantując spójny proces kolorystyczny z kamerami RED, takimi jak V-RAPTOR [X] oraz KOMODO‑X. Alternatywne formaty zapisu to N-RAW oraz ProRes RAW, co pozwala produkcjom na elastyczność w postprodukcji.
Dynamika, ISO i jakość obrazu
Z ponad 15 stopniami zakresu dynamicznego oraz dwoma natywnymi bazowymi ISO (800 i 6400), ZR jest dostosowany zarówno do jasnych plenerów, jak i ujęć w słabym oświetleniu. Wartość ISO można wprowadzać w postprodukcji, co ułatwia zachowanie szczegółów w światłach i cieniach. Procesor Nikon EXPEED 7 oraz zoptymalizowany układ obrazowania odpowiadają za szybki odczyt z matrycy i wspierają zaawansowane przetwarzanie obrazu.

Profesjonalny dźwięk — 32‑bit float i dźwięk kierunkowy
Po raz pierwszy w filmowej linii Nikon, ZR umożliwia nagrywanie dźwięku w formacie 32‑bit float zarówno dla mikrofonów wbudowanych, jak i zewnętrznych, niemal eliminując problem przesterowań i upraszczając ustawianie poziomów. Technologia OZO Audio firmy Nokia oferuje rejestrowanie dźwięku kierunkowego z pięcioma trybami zbierania. Cyfrowa stopka akcesoriów pozwala na bezpośrednie zasilanie i komunikację dwukierunkową z dodatkami, takimi jak mikrofon ME‑D10 typu shotgun firmy Nikon.
Monitoring, LUT-y i tryb kinowy
Jasny, 4-calowy ekran LCD DCI‑P3 minimalizuje zależność od zewnętrznych monitorów i obsługuje zapamiętywanie do dziesięciu LUT-ów, w tym zestawu Creative LUT firmy RED, pozwalając na podgląd efektów w czasie rzeczywistym. Tryb kinowy upraszcza ustawienia, automatycznie dobierając kąt migawki 180°, nagrywanie w 24 kl./s oraz profil RED Cine Bias Picture Control — idealne rozwiązanie do dynamicznych ujęć i pracy narracyjnej.

Stabilizacja, autofocus i konstrukcja
Model ZR oferuje stabilizację obrazu nawet do 7,5 stopnia i korzysta z krótkiej, 16-milimetrowej odległości rejestrowej mocowania Z, umożliwiając szerokie zastosowanie natywnych obiektywów NIKKOR Z oraz obiektywów z adapterem. Autofokus bazuje na procesorze EXPEED 7 oraz detekcji obiektów wspieranej AI — efektywnie wykrywa ludzi, zwierzęta i pojazdy, a śledzenie nadąża nawet za twarzami stanowiącymi tylko 3% kadru. Parametry AF można dostosować do tempa i czułości w zależności od stylu nagrywania.
Praktyczna budowa i wytrzymałość
Korpus bez wentylatora wykonany ze stopu magnezu jest odporny na kurz i wilgoć, przystosowany do realizacji długich ujęć dzięki możliwości ciągłego nagrywania do 125 minut. Obudowa waży około 1,19 funta, co gwarantuje wyjątkową mobilność. Zasilanie USB Power Delivery zapewnia dłuższą pracę na eventach, wywiadach i sesjach zdalnych. Dodatkowe narzędzia to kontrola kąta migawki (5,6°–360°), gotowe ustawienia slow motion (4K/120p, FHD/240p), automatyczna rotacja w pionie, lampki tally oraz zgodność z Frame.io Camera to Cloud.

Porównania i pozycjonowanie na rynku
Zlokalizowany w niższym segmencie cenowym względem większości dedykowanych kamer kinowych, przy jednoczesnym zapewnieniu kolorystyki zgodnej z RED, ZR celuje w operatorów hybrydowych, poszukujących filmowego odwzorowania barw i profesjonalnego dźwięku bez nadmiernej rozbudowy zestawu. W porównaniu z RED KOMODO‑X czy V‑RAPTOR, Nikon ZR stawia na mobilność, zintegrowane audio i szerszą kompatybilność z obiektywami, nie rezygnując z nagrań 6K RAW oraz branżowych rozwiązań kolorystycznych.
Zastosowania i atuty
Nikon ZR idealnie sprawdzi się w produkcjach niezależnych, dokumentalnych, szybkim dziennikarstwie, realizacji materiałów firmowych i rejestracji eventów, jak również u twórców hybrydowych, doceniających funkcje znane z aparatów (takie jak tryb gwiaździsty czy narzędzie odmgławiania, wywodzące się z modelu Z6III). Najważniejsze zalety to kompatybilność z kolorystyką RED, zaawansowane audio na pokładzie, efektywna stabilizacja i kompaktowy, odporny na warunki konstrukcyjne design.

Cena i dostępność
Nikon zapowiada, że model ZR trafi do sprzedaży pod koniec października 2025 roku w cenie 2 199,95 USD za sam korpus. Zestawy będą obejmować kombinacje z obiektywami NIKKOR Z: 50 mm f/1.8 (zestaw za 2 749,95 USD), 35 mm f/1.4 (2 849,95 USD) oraz 24‑50 mm f/4‑6.3 (2 499,95 USD). Równolegle Nikon przedstawił także srebrną wersję pełnoklatkowego bezlusterkowca Z f oraz nowe prestiżowe warianty kolorystyczne: Cognac Brown, Teal Blue i Mauve Pink.
Znaczenie na rynku
Nikon ZR poszerza możliwości dla twórców szukających filmowej kolorystyki i nowoczesnego dźwięku w kompaktowej, dostępnej cenowo formie. Dzięki integracji ekosystemu kolorów RED, nagrywaniu dźwięku 32‑bit float oraz wsparciu szerokiej gamy kodeków, Nikon pozycjonuje ZR jako wiarygodną, budżetową alternatywę na konkurencyjnym rynku kamer kinowych, zdominowanym dotąd przez tradycyjnych producentów i hybrydy bezlusterkowe.
Źródło: gizmochina

Komentarze